Historie bot sneaker

5/5 - (1 vote)

Sneakers

Kdysi se jim běžně říkalo „adidasky”. Dnes se jim říká sneakery a jejich horlivým příznivcům sneakerheadi. Řeč je samozřejmě o sportovní obuvi, která se dostala z hřišť a sportovních hal  do ulic a stala se obuvím pro každodenní nošení. Podívejme se do minulosti, abychom zjistili, jak to všechno začalo a co rozhodlo o tak obrovské popularitě sportovních bot.

Začalo to podrážkou – sneakers boty

Historie sportovních bot je úzce spjata se vznikem první pryžové podrážky. Za tento vynález vděčíme Waitu Websterovi, který ji poprvé patentoval v roce 1832. Byl to průlomový okamžik v historii trhu s obuví.

Růžové boty, fot sizeer Červené boty, fot. sizeerreebok sneakers, fot sizeer

Další důležitou událostí byl vznik firmy založené Josephem Fosterem – v Boultonu v Anglii v roce 1890. Stojí za to připomenout, že tento podnik byl základnou pro značku Reebok.

Pryžová podrážka byla na trhu opravdovou revolucí. Tento trend se dostal záhy do USA, kde v roce 1892 vytvořilo několik malých podniků v důsledku fúze firmu U.S. Rubber Company.  Jen pro zajímavost, za vulkanizaci podrážek do tehdejších bot byla zodpovědná firma, která patřila Charlesu Goodyearovi, a kterou dodnes můžeme považovat za magnáta v oblasti výroby pneumatik.

Zpočátku se firma jmenovala Peds. Po několika letech působnosti se vedení rozhodlo ji přejmenovat na Keds a pod tímto názvem působí dodnes. Za oficiální datum premiéry bot sneakers na trhu se považuje rok 1917, protože právě tehdy se botám s pryžovou podrážkou začalo v USA říkat „sneakers“. Název je odvozený od anglického slova „sneak“, což znamená „plížit se“ a vyjadřuje skutečnost, že boty s pryžovou podrážkou jsou při chůzi téměř neslyšné.

Úspěch pryžové podrážky – gumové tenisky

Sneakery začaly získávat popularitu po celém světě a svým výrobcům přinášely nezanedbatelné příjmy. Výsledkem byla stále větší konkurence na trhu. V roce 1917 se na denní světlo dostal projekt od Marquise Converse, který vytvořil první tenisky pro basketbal – Converse All Stars. Tento nápad získal obrovskou popularitu, když byl podpořen tehdy významným basketbalistou Charlesem „Chuckem“ Taylorem. Conversy se staly kultovním modelem a dodnes jsou to jedny z nejpopulárnějších bot v dějinách.

converse white, fot.sizeer

Úspěchy a rozpady

puma_suede_Sneakers, fot.sizeer

V době, kdy v USA boty s pryžovou podrážkou začaly přinášet slávu a peníze, i v Evropě se v tomto směru odehrávalo hodně. Ve 20. letech dva bratři, Adolf a Rudolf Dasslerovi, založili fabriku na boty –  Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Takto vznikla firma adidas. Pro zajímavost můžeme uvést, že legendární tři pruhy, kterými jsou boty této německé značky proslulé, nevznikly kvůli zajímavějšímu designu, ale za účelem dodatečného zpevnění boční strany obuvi. Bratři si po dlouhou dobu vedli dobře, až do roku 1948, kdy se v důsledku konfliktu Rudolf rozhodl ukončit rodinnou spolupráci a začal pracovat na vlastním projektu. Takto vznikla firma Ruda, kterou dnes známe pod názvem Puma.

Polské sneakery

V historii sportovní obuvi mělo svůj podíl i Polsko, protože v meziválečném období se výrobě těchto bot věnovala značka Stomil. Boty s pryžovou podrážkou zhotovené v tomto podniku byly dostupné na trhu až do 90. let minulého století.

Sneakers Nike

sneakers nike white,red,blue snekaers nike black sneakers nike red

Nezanedbatelný vliv v dějinách sneakerů má postava Billa Bowermana, který se zpočátku v rámci působnosti firmy Blue Ribbon Sports věnoval spolu s Philem Knightem importu sportovních bot. Později se Bowerman začal sám věnovat navrhování. Mezi jeho nejvější vynálezy patří podrážka se vzorem waffle, která prý vznikla tak, že Bowerman strčil pryž do vaflovače své manželky. Takto vznikla podrážka, která se poprvé objevila na běžeckém modelu určeném pro Otise Davise, vítěze Olympiády v Římu.

V roce 1971 se v rámci působnosti Blue Ribbon Sports na trhu objevily první boty s „háčkem“, tzv. swoosh, který dnes známe ze všech výrobků značky Nike.

 80 léta XX. století

V 80. letech měla největší význam spolupráce značky Nike s proslulým hráčem NBA Michaelem Jordanem, v důsledku čehož vznikla série baslketbalových bot – Air Jordan. Boty dosáhly obrovského úspěchu a i přes to, že Michael Jordan se už na hřišti neukáže, společnost z Oregonu pokračuje ve výrobě této série a každý rok uvádí nové modely, které si získávají srdce sneakerheadů po celém světě.

Od pryžové podrážky po netuctové technologie

Pryžová podrážka byla skvělý vynález, který umožnil vývoj obuvnickému odvětví, ale v určitém okamžiku byla konkurence tak velká, že výrobci sneakerů museli začít používat stále novější řešení, aby se na trhu odlišili a podnítili lidi pro kupování jejich výrobků. Takto kupříkladu vznikly boty Nike se systémem Air Max, tj. speciálním vzduchovým polštářem, který zajišťuje vysokou úroveň amortizace. Puma oproti tomu přišla s modelem Disc, který usnadňoval přizpůsobení boty chodidlu pomocí šroubovacího kolečka umístěného na jazyku. Reebok propracoval technologii Pump, díky které se objevila možnost dopumpování jazyku za účelem zvýšení stabilizace kotníku. Takových technologií je stále více. A to vše začalo pryžovou podrážkou…

Více:

Prohlédněte si sneakery v Sizeer.cz

Rubriky

admin Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář